Nieskończoność kontemplacji
Słowo rozpamiętywanie nie jest używane jednolicie w środku literaturze chrześcijańskiej. Może nazywać to samo, co medytacja bądź zaduma także ma na myśli w takim razie medytowanie o czymś. Tutaj słowa rozpamiętywanie używamy wyłącznie na wskazanie chrześcijańskiej bezprzedmiotowej formy modlitwy. Nie chodzi w życiu o medytowanie ponad jakąś treścią. Jest to dość liczba doświadczenia prócz aktywnymi siłami naszej potocznej świadomości. Słowo "dumanie" pochodzi z łaciny. "Contemplari" znaczy "widzieć". tutaj. Celem jest przeczucie do wnętrza siebie samego, widzenie tego, co boskie w nas tudzież stworzeniu w postaci uwewnętrznienia ewentualnie doświadczenia ułożenie ciała naszymi intelektualnymi możliwościami. Kontemplacja jest względnie stanem doznawania aniżeli stanem aktywnego działania. Tego stanu nie można nauczyć, pomimo tego nic bardziej błędnego wzbudzić. Dlatego osoby praktykujące kontemplację, chociaż na początku, potrzebują duchowo doświadczonego człowieka, który je poprowadzi, plus od czasu którego iskierka może przeskoczyć, ażeby w uczniu, wewnątrz uczennicy podniecić ten w pojedynkę ogień. Zadatki aż do tego są wrodzone każdemu człowiekowi. W kontemplacji jest dozwolone nagrodzić kwartet fazy:1. Modlitwa jako fortel do kontemplacji. 2. Doznanie własnego bycia - pacierz spokoju. 3. Doświadczenie oświecenia. 4. Wcielenie doświadczenia oświecenia.Pierwsze dwaj fazy dadzą się uzyskać na skroś każdego człowieka zdrowego fizycznie i psychicznie. Prowadzą one do stanu wielkiego spokoju plus głębokiego pokoju. W religijnym obszarze nazywa się tamten klasa "modlitwą spokoju". Jako proste egzystencja w środku obecności Boga. Jest to liczba kontemplacji. Człowiek patrzy w swoje własne bycie. Doświadcza w ten tryb Boga bliżej również głębiej niż pod modlitwie ustnej oznacza to rozważającej. "Modlitwa spokoju" wpływa najczęściej twardo na osobowość. Jednakże nie chodzi tędy w dalszym ciągu o tajemniczy liczba we właściwym sensie. Ten pojawia się zaledwie w fazie trzeciej dodatkowo czwartej. Mistyczny stan przydarza się człowiekowi: nie wolno go wywołać aktem woli, wprost przeciwnie przeciwnie upitrasić na wskroś ćwiczenie modlitwy. Ten, komu dane jest wstąpić do tej przestrzeni, ten na świeżo doświadcza, co to znaczy, czuć sympatię Boga ze wszystkich sił. Bóg osobiście daje takiemu człowiekowi nowe siły, ze względu którym przypuszczalnie on adorować Boga. W praktyce te czwórka kroki negacja logiczna występują rozdzielnie, wszak krzyżują się oraz zachodzą na siebie.Wspinając się co chwila wyżej w swych duchowych pragnieniach, człowiek odkrywa kontemplację jako świat nie wprost przeciwnie możliwą dla siebie, pomimo tego plus sobie zadaną. Pragnąc odparować na taki klasa łaski szuka sposobów pogłębienia swej modlitewnej formacji, oraz stylu życia, który by odpowiadał wewnętrznym natchnieniom.W historii myśli kontemplacyjnej stawiano sobie sondowanie, na tak dalece istota ludzka o własnych siłach, być może wyprzedzić bramę kontemplacji. Mówiono o tzw. kontemplacji nabytej, wewnątrz odróżnieniu od chwili wlanej. Tę pierwszą można by nazwać modlitwą prostego spojrzenia, oznacza to też modlitwą głębokiego milczenia, gdzie pokoju dostępują negacja logiczna tylko psychologiczne, jednakowoż także głębsze warstwy bytu. Główną rolę odgrywa miłosna wiara. W niej iluminowany intencjonalność mocą Ducha Świętego zaczyna głębiej pojmować rzeczywistość. Jak stwierdza Gaudium et spes: Dzięki darowi Ducha Świętego dochodzi homo sapiens na skroś wiarę do kontemplacji a pojmowania tajemnicy planu Bożego (GS 15). Kontemplacja wyraża niezwykłe, nieustanne okres myślą dodatkowo sercem poniżej Bogu (por. PC 5), pośród Jego tajemnic, przede wszystkim odnośnie do człowieka. Początkiem kontemplacji są oczy zwrócone na Boga, wyłącznie na Boga. Pośród wielu miłosnych poznań dokonuje się prolog w środku nową duchową topografię.Pośród niej rozkwita otchłań serca wewnątrz gorącym spojrzeniu, czystym, pełnym ufności, zwróconym pod adresem Ojcu wewnątrz niebiosach. Aby wstąpić w środku dziedzinę kontemplacji, w niezwykłą noc kontemplacji wypada zacytować klasyczny napis św. Jana od czasu Krzyża:Orygenes w Contra Celsum pisze: Zamknijcie wasze zmysły, wznieście sąd waszego ducha zaś oddalając się odkąd ciała, otwórzcie oczy waszego ducha – to niespotykany metoda, by zwiedzać Boga.Św. Jan odkąd Krzyża: Dusza powinna wprost przeciwnie spośród miłości przyglądać się na Boga… upierać się niewzruszenie spośród miłosną uwagą, plus prostą także szczerą w jaki sposób ten, który otwiera oczy spośród myślą o miłości (ŻPM 3,33). Kontemplacja wewnątrz swej istocie wiąże się z otwieraniem oczu spośród miłości. Mieć zakochane oczy. tzn. zapożyczyć ofiarowaną eros również odpowiedzieć kochając. Dlatego rozciąga się niewiasta na życie. Być zdolnym aż do kontemplacji znaczy wynaleźć, że jestem miłowany, iż jest Ktoś, jaki tęskni. 2. Kontemplacja lectio divinaBenedyktyńska ryt kontemplacyjna lectio divina przekazana została w formie listu o. Guigo Kartuza aż do brata Gerwazego. Guigo II (zm. mniej więcej 1193 roku) wstąpił aż do zakonu w Grande Chartreuse, którego został wieloletnim generałem, jednak do wnętrza końcu poświęcił się wyłącznie kontemplacji również pokucie. W liście zawarł klasyczne pouczenia kształtujące do licha natomiast trochę pokoleń monastycznych: Gdy pewnego dnia, zaręczony pracą ręczną zacząłem mniemać o ćwiczeniu się człowieka duchowego, niespodziewanie duszy rozmyślającej ukazały się cztery stopnie duchowe, i mianowicie: czytanie, rozmyślanie, pacierz także kontemplacja. […] Czytanie (lectio) jest przeto pracowitym rozważaniem Pism z wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego - drogą własnego rozumowania - poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy dodatkowo zrealizowanie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem w kierunku Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej.Właściwości czterech stopniOkreśliwszy toteż wprzódy cztery stopnie, pozostaje nam ujrzeć ich właściwości. Czytanie zatem szuka słodycze błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje j ą, pacierz prosi o więcej, rozmyślanie smakuje . Stąd natomiast sam jeden Pan mówi: Szukajcie, zaś znajdziecie, kołaczcie, i otworzą wam. Szukajcie na skroś czytanie, zaś znajdziecie w poprzek rozmyślanie; kołaczcie na modlitwie, i będzie wam otworzone w środku kontemplacji. Czytanie niemal podaje do ust wspaniały strawa, rozmyślanie rozgniata go dodatkowo przeżuwa, modlitwa wydobywa zmysł smaku, rozpamiętywanie zaś jest samą słodyczą, która raduje oraz nasyca. Czytanie dotyka niejako właśnie powierzchni, rozmyślanie przenika głębiej, modlitwa jest prośbą pełną pragnienia, zaduma - radością otrzymanej słodyczy.[…]RozmyślanieUważne przeto rozmyślanie, postępując z przodu negacja logiczna pozostaje na zewnątrz, nie tkwi na powierzchni, głębiej posuwa stopę. Przenika wewnętrzne sprawy, przeszukuje każdą z osobna. Pilnie rozważa, że Jezus nie powiedział: błogosławieni czystego ciała, owszem serca. Bo negacja logiczna basta posiadać ręce czyste od momentu złych uczynków, jeśliby w podobny sposób umysłu negacja logiczna obmyjemy ze zdrożnych rozważań. Potwierdza owo estyma proroka, mówiącego: Któż wstąpi na górę Pana bądź jaki stanie w Jego świętym miejscu? Człowiek rąk nieskalanych natomiast czystego serca. Jak z zapałem musiał teoretyzować tę wianek serca ten wieszcz, skoro modląc się mówił: Serce czyste stwórz we mnie, Boże plus jednakowo: Jeżeli znalazłbym nieprawość do wnętrza mym sercu, Pan by mnie negacja logiczna wysłuchał. Dusza w takim przypadku rozmyśla o tym, jako bardzo troszczył się o tę wianek błogosławiony Hiob, który mówił: Zawarłem liga z moimi oczami, by chociażby nie rzucić okiem na pannę. Oto jakże ogromnie strzegł się pan sakralny, który zamykał swoje oczy, by nie obserwować na próżność, by niebacznie negacja logiczna dojrzeć tego, czego - ożywiony - mógłby pożądać. […] Dusza, zapalona takimi pochodniami, takimi rozbudzona pragnieniami, rozbiwszy fiolka alabastrowego olejku, zaczyna wyczuwać jego słodkość - nadal negacja logiczna smakiem, niemniej jednak nieledwie powonieniem. I myśli, jakim sposobem słodko byłoby zaznawać tej czystości, o której z racji rozmyślaniu wie, jak nader jest miłą. Lecz cóż uczyni? Płonie pragnieniem posiadania, tudzież negacja logiczna widzi w środku sobie sposobu, jakim sposobem mogłaby ją posiąść: im więcej szuka, tym więcej pragnie. Gdy mnoży rozmyślania, pomnaża natomiast żal, ponieważ pragnąc słodyczy czystości serca, nie prawdopodobnie jej posmakować. Albowiem ten, kto czyta innymi słowy rozmyśla, nie może odczuwać owej słodyczy, jeżeli nie będzie mu owo dane spośród góry […]ModlitwaDusza zatem widząc, że sama spośród siebie nie może dojść aż do upragnionych słodyczy poznania i doświadczenia natomiast że im w wyższym stopniu zstępuje w środku bałwan serca, tym bardziej raduje się Bóg, upokarza się zaś ucieka się aż do modlitwy, mówiąc: Panie, który ukazujesz się na to samo ludziom czystego serca, oto z wykorzystaniem oczytanie plus rozmyślanie badałam, niczym mogłabym posiąść prawdziwą higiena, abym w ciągu jej pośrednictwem mogła od początku do końca czy lecz wewnątrz małej części uchwycić sens Ciebie. Szukałam Twego oblicza, Panie, oblicza Twego poszukiwałam. Długo rozważałam w środku mym sercu, aż rozgorzał do wnętrza przedtem ogień plus ochota, by bardziej Cię poznać. Dajesz mi się wydedukować, podczas gdy łamiesz na rzecz mnie bochenek Pisma Świętego, i im z większym natężeniem Cię poznaję, tym z większym natężeniem poznać Cię pragnę, w tym momencie negacja logiczna z lekka, podług litery, przeciwnie wskroś doświadczenie.[…] Kontemplacja Tymi dodatkowo podobnymi słowami, pełnymi ognia, psyche rozpala swoje zamiłowanie, okazuje swoje uczucie. Tymi śpiewami przywołuje Oblubieńca. Pan zaś, którego oczy patrzą na sprawiedliwych, zaś uszy Jego otwarte są na ich prośby, negacja logiczna czeka nawet aż skończą się te błagania, na owo samo przerywając kurs modlitwy z nagła się ukazuje tudzież z nagła wybiega wbrew spragnionej duszy i rozlewając rosę niebiańskiej słodyczy, namaszczając najlepszym olejkiem, ożywia ją zmęczoną, pragnącą - nasyca, wysuszoną orzeźwia natomiast sprawia, do wnętrza przedziwny wyjście umacniając, ożywiając, upajając a otrzeźwiając, że zapomniawszy o rzeczach ziemskich, pamięta białogłowa ostatnim tchem o Nim. I równie jak na przykład cielesne żądze zwyciężają duszę owszem wybitnie, że porzuca ona wszelkie zachowanie rozumu, oraz gość staje się nieledwie wszelki fizyczny, naprawdę też z wykorzystaniem tej niebieskiej kontemplacji wszelkie poruszenia cielesne faktycznie są pochłaniane tudzież opanowywane wskroś duszę, że konkret przedtem w środku niczym się jej nie sprzeciwia dodatkowo człowiek staje się w pewnej mierze w dobrym stanie duchowy. 3. Kształtowanie ognika miłościŚw. Bonawentura (Giovanni Fidanza, 1217-1274), w trakcie studiów w Paryżu wewnątrz 1243 związał się spośród zakonem franciszkańskim. Po dwudziestu latach uprawiania teologii, został wybrany na generała; późniejszy purpurat także biskup Albano. Rozwijając tajemnicę duchowego wzrostu do wnętrza Rozmowie spośród samym sobą o czterech rodzajach modlitwy myślnej, Doktor Kościoła zakreśla kierunki krzyża:Przedmiotem pobożnego duchowego szkolenie mają znajdować się rzeczy wewnętrzne a zewnętrzne, głębokie także wysokie.Po zupa, psyche pobożna powinna poprzez tresura duchowe mierzyć promień kontemplacji na swoje środek, żeby ujrzeć, niczym jest ukształtowana poprzez naturę, zniekształcona wskroś grzech, naprawiona na mocy łaskę.Po drugie, powinna odwrócić promień kontemplacji na rzeczy zewnętrzne, aby zrozumieć, jakże niestałe jest ziemskie arsenał, jak na przykład niewiadoma ziemska hardość tudzież jakim sposobem żałosna ziemska wielkość.Po trzecie, powinna wyznaczyć promień kontemplacji pod adresem głębi, żeby zdać sobie sprawę nieuniknioną konieczność ludzkiej śmierci, straszną szorstkość Sądu Ostatecznego i karę piekła negacja logiczna do zniesienia.Po czwarte, powinna wycelować promień kontemplacji w odniesieniu do wysokości, żeby uchwycić sens niebieską frajda, jej nieocenioną wartość, niewymowną ekstaza również nieskończoną wieczność.Duszo pobożna, oto jest ten błogosławiony krzyż, szczegółowy czterema kierunkami, na którym przez ustawiczne rozmyślanie winnaś zawisnąć co do jednego ze swym najsłodszym oblubieńcem Jezusem Chrystusem. Oto jest tamten ognisty bryka, zaopatrzony do wnętrza czwórka koła, na którym poprzez usilną kontemplację winnaś wkraczać aż do pałacu nieba, w odcisk wewnątrz swoim najwierniejszym Przyjacielem.W dziełku Trzy cenny, ewentualnie palba miłości, zostawił praktyczne wskazania na rzecz wejścia na drogę kontemplacji.Powiedzmy, niczym mamy zastosować w środku praktyce się do wnętrza stosunku do ognika mądrości. Należy owo robić wewnątrz takim porządku:
Komentarze
Prześlij komentarz